Udeskole giver bedre læsere. Det viser et forskningsprojekt fra Københavns Universitet.
Flere hundrede skolebørn har været med i et forskningsprojekt, der hedder TEACHOUT. Resultaterne er netop blevet fremlagt og viser, ifølge forskerne, at udeskolen er en fordel for elevernes læseevner. Det fortæller Camilla Roed Otte fra Københavns Universitet, der står bag ph.d.-projektet om læsning til dr.dk.
– Vi har haft en gruppe udeskoleelever og en kontrolgruppe, og vi kan se, at elever, der har haft udeskole, bliver bedre læsere end dem, der ikke har, siger Camilla Roed Otte.
Udebørn forbedrer sig mere i læsetest.
De 529 elever fra hele landet, der har deltaget i forsøget med læsning, har taget en læsetest i starten af skoleåret og igen ni måneder efter.
Resultaterne viser, at udeskole-eleverne har forbedret sig mere end de elever, der har haft mere traditionel undervisning. Også selvom det ikke er Camilla Roed Ottes indtryk, at børnene har brugt udetiden på at læse.
– Den simple forklaring kunne jo være, at de har læst mere end indegruppen. Men når vi taler med nogle af de lærere, der har været med i projektet, så siger de, at det ikke har været tilfældet. Fordi læsning egentlig ikke er så oplagt at bruge i uderummet.
Børnene bliver mere motiverede.
Forskerne bag TEACHOUT-projektet har også undersøgt, om eleverne bliver mere motiverede af at gå i udeskole. Og det gør de, viser resultaterne. Det kan være én af forklaringerne på, at de også klarer sig bedre i læsetesten, siger Camilla Roed Otte.
/NL
Kilde: Dr.dk (artiklen har tidligere været bragt på NaturGuide.dk)