Spørg og find selv svaret! De mindste elever skal lære at arbejde naturvidenskabeligt.

Naturvejlederforeningen står i efteråret 2019 for et pilotprojekt, der skal give de første erfaringer med at give mindre børn nye naturvidenskabelige kompetencer. Ved hjælp af en ny arbejdsmetode skal eleverne i indskolingen selv prøve at finde svarene på deres spørgsmål, også selvom svarene måske ikke er helt korrekte.  Det kan blive udfordrende for lærere og pædagoger.

Pressemeddelelse, Naturvejlederforeningen/pressekoordinator for Mikroforskerne, Metha Loumann.

Hvorfor har en sommerfugl mange farver? Hvad er forskellen på en tudse og en frø? Hvordan føles et tusindben? De mindste skolebørn er eksperter i at undre sig og stille spørgsmål. 

Spørge-Jørgen: Nu får eleverne mulighed for at afprøve deres nysgerrighed og spørgelyst i børnekonkurrence

Nu får eleverne mulighed for at afprøve deres nysgerrighed og spørgelyst i en ny naturvidenskabelig, landsdækkende børnekonkurrence. Målet med konkurrencen er at få børnene til som små mikroforskere at undersøge og udforske det, der undrer dem i naturen ved hjælp af en naturvidenskabelig og undersøgelsesbaseret arbejdsmetode.

Mikroforskerkonkurrencen et nyt element i det landsdækkende Krible Krable projekt, og den er tiltænkt en ny målgruppe, nemlig eleverne i indskolingen, 0. – 3. klasse.

– Vi vil gerne have flere små forskere i naturen og støtte op om børnenes nysgerrighed og begyndende naturfaglige dannelse i forhold til smådyr og natur, siger projektleder for Mikroforskerkonkurrencen, naturvejleder Kari Hald.

– Hvis børnene er aktivt udforskende og eksperimenterende, kan de danne deres egne erfaringer og udvide deres viden om og indsigt i naturens sammenhænge. Denne undervisningsform underbygger nysgerrighed og motivation for læring. Det klæder børnene på til at tage stilling til naturrelaterede problematikker senere i livet.

Storskala i 2020 – forventeligt 500 deltagende klasser.

Mikroforskerkonkurrencen skal køre i stor skala i hele Danmark i starten af det nye skoleår 2020 med forventeligt ca. 500 deltagende klasser. Konkurrencen trykprøves her i efteråret 2019 med et pilotprojekt for cirka 25 0.- 3. klasser fordelt over hele landet. Hver klasse får tilknyttet en naturvejleder som konsulent, der samtidig vil høste de første erfaringer med den nye arbejdsmetode.

Salamandere er små, spændende dyr – der hører til padderne ligesom frøer og tudser.

Mikroforskerkonkurrencen er inspireret af nordmændene, hvor konkurrencen er veletableret. Spørge-Jørgen hedder på norsk Nysgerrig-Per, og det er Nysgerrig-Per, der lægger navn til metoden i pilotprojektet. Det en såkaldt hypotetisk-deduktiv metode, hvor eleverne afprøver hypoteser, der er lavet på basis af observationer. 
I 2020 hedder det “Mikroforsker-metoden”.

Nysgerrigper/Mikroforsker-metoden består af seks trin:
1. Det undrer jeg mig over
2. Hvorfor er det sådan?
3. Læg en plan for undersøgelse
4. Ud og undersøge
5. Det har jeg fundet ud af
6. Fortæl det til andre

Udfordring for undervisere
En del af konkurrencen er også at understøtte og opkvalificere de naturfaglige kompetencer og skubbe til engagementet hos lærere og pædagogisk personale i indskolingen. Men metoden kan blive udfordrende for underviserne. For samtidig med at give eleverne en naturvidenskabelig metode til at undersøge deres omverden, skal de voksne også øve sig i ikke at give elever en forklaring og et svar.

-Det kan være virkelig svært at styre denne proces, for vi er jo vant til at svare børnene prompte, når de spørger. Men her skal vi være bevidste om, at give slip og give eleverne frihed til selv at tænke og arbejde videre med deres egne spørgsmål, siger Kari Hald.

Som en del af pilotprojektet får lærere, pædagoger og naturvejledere da også muligheden for at opkvalificere sig på minikurser arrangeret af Naturvejlederforeningen.

Yderligere oplysninger kan fås hos projektleder for Mikroforskerne, Kari Hald, mail: kriblekrable@naturvejleder.dk

- Annonce -

Læs også...

X

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies. Se privatlivs-politik.

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk